info@tamtraco.hu, ajanlat@mintaszallito.hu +36 70 613 7666, +36 70 636 8863

Nem mindegy, hogyan szállítjuk a mélyfagyasztott mintát

 

Egyes orvosi beavatkozásokhoz, mint például a lombikprogramhoz a felhasználásig mélyfagyasztva tárolják a levett sejteket. A megtermékenyült, be nem ültetett embriókat egy speciális, a fagyasztás során a jégkristályok képződését megakadályozó oldatban helyezik el, akár évekre is. Gyakran megesik, hogy nem abban az intézményben használják fel az embriókat, ahol levették vagy ahol tárolják őket, esetleg a szülőpár elköltözik, ezért a mintákat át kell szállítani a felhasználás helyére, az egyik intézményből a másikba. Speciális edényekre és szakértelemre van szükség ahhoz, hogy a mélyfagyasztott minták semmilyen sérülést se szenvedjenek az utaztatás során.

 

Utazás nitrogéngőzben

A -196 °C-os folyékony nitrogénben tárolt sejteket minden esetben a kiadó labor biológusa helyezi át a tárolóedényből a szállítóedénybe, és célba érés után szintén specialista, az átvevő intézet biológusa veszi ki. A szállítást végző szakemberek semmilyen körülmények között nem érintkeznek a mintával. A folyékony nitrogén rendkívül veszélyes anyag, így óvatosan kell vele bánni. Ezért a szállításnál nem is folyékony nitrogént, hanem nitrogéngőzt használunk.

 

Első a biztonság: hőmérséklettartó szállítóedények

A mélyfagyasztott mintát csak az erre a célra gyártott és megfelelően validált edényben (dry shipper) lehet szállítani. Az edényben egy vapor anyag szívja fel a folyékony nitrogént, amelynek folyamatosan kiengedett gőze biztosítja a kívánt hőfokot. Az emberi szövetmintákra vonatkozó előírások szerint közúti forgalomban (és repülőgépen) csak dry shipperben szabad szállítani a mélyfagyasztott sejteket, így az edény felborulásakor kizárt, hogy nitrogén kerüljön magába a szállító járműbe. A dry shippereket nem lehet légmentesen lezárni, hiszen a nitrogén párolgása miatt felrobbannának, így folyamatosan engedik ki magukból a nitrogéngőzt a járműbe vagy a levegőbe. Ugyan ez egyáltalán nem mérgező, mégis körültekintően kell eljárni szállításukkor. A szállítóedények tartályát úgy tervezték, hogy számos körülménynek ellenálljon: pl. nem készíthetik olyan anyagból, ami a nitrogénnel kölcsönhatásba lépve törékennyé válik, emellett a két fala közötti vákuum biztosítja a szigetelést, ha pedig a lezárt tér megsérül, az edényt ki kell cserélni.

 

 

Optimális útvonaltervezés

A mélyfagyasztott minta szállítását megrendelő szülőpárnak érdemes a kiadó és a befogadó intézménnyel megbeszélnie a váltást. Ezt követően a TamTraCo-nál leegyeztetjük az intézményekkel, hogy mikor visszük, mikor hozzuk a szállítmányt, a szülőpárt is tájékoztatjuk a szállítás várható időpontjáról, illetve a minta tényleges felvételéről és leadásáról. A mélyfagyasztott minták esetében tulajdonképpen nincs időkorlátja a szállításnak, azonban maga az utazás alatt fellépő rázkódás vagy egy esetleges baleset mind növeli a minta sérülésének kockázatát, ezért a legoptimálisabb útvonaltervezéssel a lehető legrövidebb időn belül eljuttatjuk az egyik intézményből a másikba. Magánszemélyeknek az Európai Unión belül mind repülőgépes, mind személyautós szállítási módozatot is tudunk ajánlani.

 

Tamás Imre